naar Durban

Gisteren hebben we vergeten te vertellen over een speciaal drankje dat we van onze gids kregen.Ze noemen het een springbokje. Dat is een likeurtje dat op een speciale manier wordt gedronken. Het bestaat uit een soort mint likeur en amaroela. Je moet dit opdrinken zonder je handen gebruiken.Vandaag zijn we uit st Lucia vertrokken . Nu ging de reis verder naar Durban. Dit is een industrie stad die aan de kust ligt. In Durban zijn we eerst in een armere gedeelte van de stad naar een soort winkel centrum gegaan. Hier waren vele kleine winkeltjes, vooral souvenir winkels. Vandaar zijn we naar kustboulevard gereden. Daar hebben we geluncht. Ook zijn we even tot aan de zee gelopen. Het water was lekker warm (24 graden). Verderop in de stad was er een botanisch tuin. Met allerlei soorten bomen en planten. Daar zagen we enkele aapjes lopen. Het was er wel erg warm 30 graden en geen wind. Om 4 uur zijn we naar ons hotel in Durban gereden. Op weg naar het hotel reden we langs het voetbal stadion van Durban. Hier heeft het Nederlands elftal gevoetbald tijdens het WK van 2010. We zijn ’s avonds op tijd naar bed gegaan want morgen moeten we om 5 uur opstaan.We rijden dan een hele dag naar East London, dus morgen wordt een bus dag.Je kan trouwens goed merken dat je op het zuidelijk halfrond zit. De zon komt op in het oosten zoals bij ons maar gaat via het noorden naar het oosten.

st Lucia

We verblijven 2 nachten in dit hotel. Hierdoor moesten we geen koffers inpakken en konden we een half uurtje langer slapen. Na het ontbijt zijn we naar st. Lucia gereden. Maar eerst bezochten we een marktje waar ze lekkere verse ananassen verkochten en ook souvenirs. Hier stond een boottocht gepland op het st Lucia meer. Dit meer staat op de Unesco wereld erfgoed lijst. Tijdens de boottocht zaten we op het bovendek. Hier hadden we een goed zicht op het water. Onderweg zagen we veel nijlpaarden in het water liggen en ook enkele krokodillen. In een boom zagen we ook een zeearend zitten. Het was weer een stralende mooie dag en de temperatuur was boven de 25 graden. Er stond wel een stevige wind. We hadden ons tegen de zon ingesmeerd maar toch waren we wat verbrand na afloop. Na de boottocht zijn we in st Lucia gaan lunchen. Hier zagen we aapjes de vuilnisbakken doorzoeken in het centrum van het stadje. Terug in het hotel hadden we nog wat tijd om in het zwembad te vertoeven. Dat was een welkome afkoeling voor de warme dag. Om 7 uur was stond er weer een braai (bbq) gepland. Wat worden we toch verwend deze reis. We hebben hier heerlijk van genoten. Ook hebben we een leuk reis gezelschap, we kunnen goed met elkaar opschieten.

het Hluhluwe nationaal park

Vandaag zijn we om 8 uur vertrokken van uit ons hotel. We reden naar de grens van Swaziland en Zuid-Afrika. Onderweg zagen we veel armoedige huisjes en hutjes. De gids vertelde dat Swaziland een aantal jaren geleden failliet is gegaan. Swaziland is een koninkrijk, dat geregeerd word door een koning met zijn 14 vrouwen. In deze regio is polygamie normaal.Bij de grens kregen we weer 2 stempeltjes erbij in ons paspoort, de eerste bladzijde staat al vol. Net over de grens zagen we verschillende giraffen en wrattenzwijnen langs de weg lopen. De buschauffeur stopte zodat we wat foto’s konden maken. Ons doel was het een safari in het Hluhluwe Nationaal Park.Daar kwamen we om half 2 uur aan. Daar werden we weer verdeeld over 4 open jeeps.Het park is vooral beroemd om zijn neushoorns. En zodra we het park inreden zagen we er al een grazen. De ranger gaf ons uitgebreid uitleg over de dieren die we tegenkwamen. We zagen ook een kudde buffels, enkele zebra, een olifant, verschillende neushoorns en ook nog groep giraffen. De olifant kwam zelfs uit het struikgewas gelopen en kuierde over het pad waar de jeeps reden. Hij liep zelfs vlak langs een jeep.Het was gelukkig mooi weer zodat we mooie foto’s konden maken. Na de safari zijn we naar het hotel gereden, waar een heerlijk buffet op ons stond te wachten.

naar Swaziland

Vandaag vertrekken we na het ontbijt richting Swaziland. Het landschap verandert al snel. We komen door een gebied waar veel landbouw plaats vind. We zien suikerriet langs de weg en veel boomgaarden met citrusvruchten.Nadat we de inkopen voor de lunch hadden gedaan gingen we al gauw de grens over. Weer een paar stempels erbij in ons paspoort.Bij het grensdorpje woonden we een traditionele show bij. Dit was een zangkoor van jongeren in traditionele kleding. Ze zongen Afrikaanse liederen en dansten daarbij.Heel mooi om dit mee te maken. Hierna kregen we uitleg over de cultuur. We vervolgden onze weg naar een kaarsen fabriekje in de buurt waar we zouden overnachten. Er werden daar met de hand kaarsen gemaakt in allerlei vormen, vooral dieren zoals olifanten en neushoorns. Even daarna kwamen we bij het hotel. Het weer was voor de eerste keer wat minder heet, 20 graden en bewolkt.

Kruger Park

Vandaag was de grote dag, op het programma staat een safari door het Kruger Park.Het grootste nationale park van Afrika. Het is 352km lang en gemiddeld 60km breed.We moesten dan wel vroeg opstaan (4 uur). Het park gaat om half 6 open en de gids wilde daar dan al zijn. Want als je katachtigen wil zien moet je er vroeg zijn. Deze dieren zijn actief als het nog niet te warm is.Met een ranger hebben we in een open jeep van half 6 tot 3 uur in de middag door het park gereden. En wat we daar allemaal hebben gezien, het was prachtig. O.a. olifanten, giraffen, impala’s, neushoorns, nijlpaarden, leeuwen, cheeta’s, kudu’s ( een soort ree ), buffels en berggeiten.Het was werkelijk schitterend. Het mooiste kwam op het einde van de safari. We zagen een leeuw waar we heel dicht bij konden komen. Op een afstand van 3 meter stonden we met de auto stil om foto’s te maken, en ze vond het prima. Volgens de ranger was het een vrouwtje van ongeveer 8 jaar oud. We laten de foto’s maar voor zich spreken.Morgen gaat de reis verder richting Swaziland.

als we beter internet hebben volgen er voor diverse verhalen meer foto's

naar Hazyview

Het word al gewoon maar vandaag ging de wekker weer om half 7. Na een heerlijk ontbijt gingen we met de bus verder. Het landschap verandert nu echt, reden we eerst door wat vlakkere gebieden nu wordt het wat bergachtig. We volgden de weg richting Mozambique, deze route word de Long Tom Pass genoemd. Bij het plaatsje Graskop zijn we gestopt voor een bakje koffie. Hierna zijn verder gereden naar een paar uitzichtpunten. Gods window en wonder view. Bij de laatste zijn we gestopt en daar keken we uit over het landschap vanaf grote hoogte. Ook zijn we wat verder gestopt bij Pinnacle. Hier stond in een cayon een pilaar van hard steen door erosie gevormd. Inmiddels was het tijd geworden voor de lunch. Hiervoor reden we terug naar Graskop, waar we bij Harry’s pancake pannenkoeken hebben gegeten. ’s Middags zijn we naar Blyde River Canyon gereden, de 3de grootste canyon ter wereld volgens de gids Ben. Hier hebben we de Bourke’s luck Potholes en de three Rondavels. 3 ronde heuvels die lijken op de traditionele hutten. De uitzichten waren asemrovend zoals ze hier in Zuid-Afrika zeggen. Hierna reden we door naar Hazyview, een stadje tegenaan het Kruger Park. We verblijven hier in een landelijk gelegen lodge.’s Avonds hebben we genoten van een heerlijke braai (bbq). Morgen staat er een spannende dag te wachten want dan gaan we een safari doen in het Kruger Park. We moeten wel al om 4 uur uit de veren.

pretoria

Om half zeven werden we gewekt. Nadat we een heerlijk ontbijt op hadden vertrokken we om 8 uur met de bus richting Pretoria. Dat was ongeveer 45 km rijden. Het belooft een mooie dag te worden, zonnig en 30 graden.In Pretoria gingen we eerst naar het Voortrekkers monument. Onze gids Ben gaf hier uitleg over de geschiedenis van Zuid-Afrika. Dat de eerste blanke mensen zich vestigden langs de kust om daar een boerderij te houden. Later trokken ze meer het binnenland in en daar komt de term Voortrekkers vandaan. Deze voortrekkers leden veel ontberingen en daar is dit monument voor opgericht.Vervolgens bezochten we het woonhuis van Paul Kruger. Paul Kruger is president van de oude Zuid-Afrikaanse Republiek geweest. Hij leefde van 1825 tot 1904.Tot slot bezochten we de Union Building. Hier huist de regering van Zuid-Afrika. Ook president Zuma heeft hier zijn kantoor. Voor dit gebouw staat een groot beeld van Nelson Mandela.Hierna verlieten we Pretoria. We reden naar het hotel in het kleine plaatsje Malaga, dit is richting het Kruger Park. Onderweg genoten we van het mooie landschap .We stoppen bij een landelijk gelegen lodge, met een prachtige tuin. We genieten op het terras van het lekkere weer. Tijdens het avondeten barste er een flink onweer los met veel regen. Ook viel de stroom regelmatig uit. Vanavond op tijd naar bed, het was een lange dag.

onderweg

Vanmorgen waren we vroeg uit de veren om op tijd op Schiphol te zijn. Het inchecken ging voorspoedig en het vliegtuig vertrok netjes op tijd.

We vlogen met KLM in een vrij nieuw toestel. Het was comfortabel en de beenruimte was voldoende. De service aan boord was prima.

Na 11uur vliegen waren we in Johannesburg. Daar stond onze Zuid-Afrikaanse gids "Ben" ons al op te wachten. We werden met de bus naar ons hotel gebracht. Het is inmiddels al 11uur geweest want onze klok hebben we 1 uur voorruit moeten zetten.

De volgende dagen hebben we geen internet meer is ons verteld dus zal het wel even duren voordat er nieuwe berichten komen.